Tips: Tentafrågor som utgår från korta fallbeskrivningar

Behovet här är att genom ändrade examinationsuppgifter påverka mot studiestrategier som innebär mer djupinlärning. Dessutom kan systematiskt konstruerade fallbeskrivningar användas för att producera ett ganska stort, likvärdigt, material med examinationsfrågor.

Sammanhang

Om studenterna vet att en kurs avslutas med skriftlig tentamen och frågor som går att plugga in utantill, läggs mindre kraft på djupinlärning.

Om kursen istället avslutas med en examination som kräver djupare kunskaper behöver studenterna använda sig av andra strategier för inlärning.

Exemplen är hämtade från sjuksköterskeprogrammet, där ett mål är att kunskaper (om t.ex. reproduktionsorgan, gynekologi och obstetrik) ska kunna användas i mötet med olika patienter. Det innebär bl.a. att studenten behöver kunna anpassa information beroende av vilken patient man möter.

Lösning

Studenterna får arbeta med patientfall under utbildningen och examinationen bygger på sådana. Studenterna tvingas då anpassa inläsning utefter patientfallen. Vid examinationen behöver de koppla sin text till vilken patient de har ”framför sig” när de förklarar olika saker relaterade till t.ex. reproduktionsorgan, gynekologi och obstetrik.

Konkreta steg

Nedan återges några exempel på hur frågor kan utformas för att användas vid seminarier under kursen, liksom vid examinationen:

”Du är sjuksköterska på vårdcentralen och träffar 13-åriga Anna som söker för låga buksmärtor. Hon har precis fått sin första mens. Förklara för Anna vad som händer vid menstruation. Förklara också för din sjuksköterskestudent samma sak men med lite andra ord och djupare. (Anpassa informationen till personen du informerar).”

”Du är sjuksköterska på akuten och träffar Amanda 23 år som söker för illamående och trötthet. Hon är singel och har varit tvungen att sjukskriva sig från jobbet som servitris på grund av illamåendet. Graviditetstestet är positivt och hon hade sin sista mens (SM) för 5 veckor sedan. Förklara för Amanda vad detta innebär. Förklara också för Amanda vad som händer vid en befruktning eftersom hon frågar om det!”

”Du är sjuksköterska på urologen och träffar en patient ska opereras för en prostatacancer. Han undrar vad prostatan är till för och vart den sitter. Förklara de manliga reproduktionsorganens anatomi och fysiologi”

”Du är sjuksköterska på vårdcentral och träffar Anna 16 år som vill testa sig för klamydia för femte gången. Ungdomsmottagningen är stängd och hon söker därför VC. Förklara för Anna varför det är viktigt att skydda sig vid sexuellt umgänge och vilka symtom samt komplikationer en klamydiainfektion kan ge”

”Du är sjuksköterska på akutmottagningen och träffar Sofia 25 år som är gravid i vecka 26. Hon söker för huvudvärk, trötthet och svullna underben. Sofia själv är orolig för att det kan vara preeklampsi och undrar om det är farligt. Förklara för Sofia vad preeklampsi är, hur hon kommer undersökas samt hur det kan behandlas”

Fallbeskrivningarna kan göras ganska kortfattade och ändå varieras inom vida ramar. Förändriingarna kan göras systematiskt (variera patient, variera frågeställning). Det betyder att vid återkommande tentor kan fallen förändras ganska lätt med minimal arbetsinsats, men ändå bli relativt likvärdiga. Det försvårar plagiering och påverkar att också svaren blir relativt kortfattade.

Konsekvens

Studenterna påverkas att förändra sin studiestrategi i riktning mot mer djuplärande.

Relaterat

Biggs, J & Tang, C. (2011). Teaching for Quality Learning at University. Maidenhead: Open University Press. Kapitel 10.

Skrivet av

Lisa Hällsten (Adjunkt Omvårdnad)
Tomas Jansson (UPE, Projektledning)