Studenter som har behov av särskilda anpassningar för att kunna delta i undervisning och examination kan få det om behovet beror på en varaktig funktionsnedsättning. Hur fungerar ansökan, vem fattar beslut och vad innebär beslutet/vilka olika slags stöd finns det?
Akademiskt skrivande à la Lunds universitet
Lunds universitet har publicerat en samling korta videofilmer om akademiskt skrivande som är öppna resurser. Du kan använda enstaka eller många av dem i din undervisning.
Återkoppla om svagt språk: Hur gör man?
Det kan vara jobbigt att kritisera någons bristande språkbehandling. Och det är givetvis ännu jobbigare att ta emot sådan kritik. Och inte blir det lättare om situationen uppstår i en kurs som inte alls har språk i centrum. Här är några råd om hur du kan göra för att öka chanserna att lyckas nå fram […]
Canvas: Extra tid vid examination för vissa studenter
Ett vanligt stöd för studenter med dyslexi är att få extra tid vid skriftliga examinationer. Använder du Canvas för tentan är det enkelt att anpassa tentamenstiden för enskilda studenter.
Läsanvisningar? När och hur?
Kommer man direkt från gymnasiet eller från flera år i yrkesverksamhet, kan det vara svårt att angripa uppgiften att ta till sig stora textmängder. Hur är din målgrupp? Behöver de hjälp med läsanvisningar och studiemetodik?
Pedagogiskt samtal: Prata språksvårigheter med studenter
I UPEs Pedagogiska samtal med undertiteln ”Hur pratar du om språksvårigheter med studenten?” i Zoom den 17 maj 2022 samlades över 60 undervisande personal för att diskutera studenters skrivsvårigheter och hur det inverkar på undervisningen.
Planera språkprogression genom ett helt utbildningsprogram
En student med generellt svag språkförmåga fixar antagligen inte bristen under loppet av en enskild kurs. Åtgärder för att stärka svaga studenters språkförmåga behöver därför planeras med hela utbildningsprogrammet som utgångspunkt.
Riktat pedagogiskt stöd för studenter med särskilda behov
Studenter som har behov av särskilda arrangemang för att kunna delta i undervisning och examination kan få det om behovet beror av en varaktig funktionsnedsättning. Lärare eller examinator ska inte själva besluta om sådant, utan det gör Enheten för studentstöd.
Skriva akademisk text: Hur gör man?
Universitetsbiblioteket har ett samlat material om hur man skriver akademisk text, till exempel en vetenskaplig uppsats eller rapport.
Talböcker!
Studenter med någon form av läsnedsättning på grund av till exempel dyslexi, adhd eller synskada, har rätt att låna kurslitteratur som talbok .
Tips: Slarviga uppsatser med ”formella fel”
Vid examinering av uppsatser skapar det besvärande extraarbete när uppsatsen är slarvigt korrekturläst, med formella fel av olika slag. Här är ett exempel på hur man kan använda en checklista för att stötta studenternas korrekturläsning, minska extraarbetet för läraren och få bättre uppsatser.
Tips: Struktur i kursen med Canvas 'Planera mera'
Med canvasverktyget Planera mera kan du hjälpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hjälper verktyget dig att bedöma arbetsbelastningen med ditt kursupplägg. Har du gjort ett rimligt upplägg?
Tips: Systematisk språkträning genom en serie programkurser – ett exempel
Här är ett exempel på hur systematisk språkträning – läsa, skriva, hantera akademiska texter – implementerats i alla kurserna i ett ettårigt program som avslutas med en individuell uppsats. Det kan användas som inspiration.
Tips: Textens omfattning i hemtenta
Bedömningen av om en student nått examinationskraven i en tenta av essätyp avser normalt lösningens kvalitativa värde, inte kvantiteten. Av bedömningsekonomiska skäl sätter vi ändå ofta en övre gräns (och ibland lägsta gräns) i antal ord/antal sidor för lösningen. Fokus flyttas från kvalitet i riktning mot volym.
Tips: Tvådelad tenta för studenter med förlängd skrivtid
Motverka fusk vid hemtenta, där snabba studenter hjälper studenter med förlängd skrivtid.