Här handlar det om att testa förmåga att tillämpa teori, modeller och metoder i ”verkliga” situationer.
Studenten ska t.ex. föreslå och argumentera för hur man bör förstå eller hantera en viss verklighetsbaserad situation och i sin lösning använda teoretiska modeller från kursen.
Bank med fallbeskrivningar som kan varieras
En användbar strategi är att konstruera en ”bank” med fallbeskrivningar där parametrar kan varieras och kombineras på olika sätt och där studenterna slumpas att lösa olika av dessa varianter. Denna strategi fungerar bäst om fallen går att beskriva i några korta meningar.
Olika uppgifter utifrån samma scenario
En annan lösning baserad på samma strategi är att presentera ett gemensamt större scenario. Exempel kan vara beskrivning av ett företag/projekt i en viss situation, en patient med en viss sjukdomshistoria eller ett fiktivt transkriberat samtal från ett laddat möte. Till scenariot kan sedan ett antal frågor ställas, där studentens uppgift är att betrakta scenariot ur vissa angivna perspektiv.
Sådana uppgifter kan vara att tillämpa en viss teoretisk modell för att förstå situationen, eller föreslå ett lämpligt nästa steg för företagsledningen/behandlande sköterska/en av mötesdeltagarna.
Flera uppgifter till samma scenario
Till samma scenario kan flera alternativa frågor ställas, t.ex. att analysera scenariot med hjälp av flera alternativa teoretiska modeller. Olika studenter kan få olika liknande frågor att arbeta med för samma scenario, eller lösa samma uppgifter, men med olika scenarion som utgångspunkt. Även små variationer av scenarion av detta slag kräver nya lösningar, men kan göras så att de är likvärdiga ur bedömningssynpunkt.