Är du blended eller bara flippad? Synkron eller asynkron?

Blended learning, flipped classroom, synkron eller asynkron undervisningskommunikation. Vad betyder begreppen?

Många är de termer som vi slänger oss med i kollegiala samtal. Här förklarar vi några.

Blended learning

När man blandar undervisning på campus med moment online handlar det om blended learning – alltså blandade undervisningsformer.

Flipped classroom

Flipped classroom är en form av blended learning. Här är tanken att blanda datorbaserad individuell instruktion och förberedelse utanför klassrummet med interaktiva gruppaktiviteter i klassrummet. Studenterna läser på och förbereder sig individuellt, hemma, och sysslar sedan med interaktiv problemlösning tillsammans i klassrummet. Poängen är alltså att utnyttja möjligheter med datorbaserad teknik för att kunna koncentrera klassrumsaktiviteterna till sådana som verkligen kräver fysisk interaktion.

Synkron eller asynkron undervisning?

Synkront står för samtidigt, asykront för en i taget. Synkron undervisning (eller synkront lärande) syftar därför på lärande genom social interaktion i realtid. Man pratar med varandra, rör sig kring varandra, ser på varandra. Det kräver alltså att deltagarna, studenter och lärare, finns närvarande på samma ställe (i “klassrummet”) vid läraktiviteterna. Ett seminarium i ett klassrum är ett typiskt exempel på synkron undervisning.

Asynkron undervisning (asynkront lärande) syftar på när lärandet sker i aktiviteter där studenten, läraren och de andra studenterna agerar en i taget. Deltagarna är tidsmässigt oberoende av varandra. Som när en student sitter hemma och ser en inspelad föreläsning, läser kurslitteratur eller skriver på en inlämningsuppgift. Eller deltar i en diskussionsgrupp där deltagarna skriver och publicerar inlägg, en i taget.

Läsa mer om blended learning och flipped classroom

Bishop, J. L., & Verleger, M. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. ASEE Annual Conference and Exposition, Conference Proceedings.

Garrison, D., & Kanuka, H. (2004). Blended Learning: Uncovering Its Transformative Potential in Higher Education. The Internet and Higher Education, 7, 95–105. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001

Jensen, J. L., Kummer, T. A., & d M Godoy, P. D. (2015). Improvements from a flipped classroom may simply be the fruits of active learning. CBE Life Sciences Education, 14(1), ar5–ar5. PubMed. https://doi.org/10.1187/cbe.14-08-0129

Prova också engelskspråkiga Wikipedias sidor om Bldended learning respektive Flipped classroom.