Projektet Följ en distansstudent följde under pandemi-vårterminen 2020 studenter som läste utbildningar på distans och kartlade deras upplevelser och behov. Målet var att under höstterminen 2020 kunna utveckla pedagogik och tekniska pedagogiska hjälpmedel inom distansundervisningen. Studenternas upplevelser handlade om ensamhet, svajande teknik och själva distansformen. (Video, 45 min.)
En enkätundersökning av Karlstads studentkår om studentupplevelser under pandemin redovisas också.
Projektet använde Följ en-metoden, som utvecklats inom projektet Rethink:Kau vid Karlstads universitet.
Kartläggningen började med att deltagarna under fem veckor skrev digital dagbok om sina upplevelser av att studera på distans. Detta följdes upp av enskilda samtal för att få en bättre och djupare förståelse av upplevelserna. Därefter sammanställdes upplevelserna på gruppnivå och användes som input till en workshop på distans med studenter och personal.
Upplevelserna kretsade kring ensamhet, teknik och distansformen.
Deltagarna i workshopen identifierade behov utifrån sammanställningen av upplevelser och idéer för utveckling togs fram för att möta behoven. Idéerna sammanställdes slutligen som rekommendationer för fortsatt utveckling.
I presentationen redovisas aktiviteter och resultat från kartläggningen av upplevelser och behov samt de utvecklingsidéer som genererats.
Från cirka 32 minuter in i presentationen redovisas också en enkätundersökning gjord av studentkåren om studenters studieupplevelser under pandemin.
Följ en distansstudent – en kartläggning av studenters upplevelser och behov vid distansstudier och idéer om utveckling
Presentatörer: Sandra Berginge och Claes Asker (Re:Think), och Juval Pruitt, Karlstads studentkår (45 min.)
Presentationen hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020.
Referenser
Berginge, S., Pareigis, J., & Asker, C. (2021). Följ en distansstudent. Erfarenhetsberättelse från ett tjänstedesignprojekt för att kartlägga och utveckla stödet till distansstudenter vid Karlstads universitet. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (pdf) (s. 13–32). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.
Rethink:Kau. (2020) Följ en-metoden. Karlstads universitet.
Diaz Milla, E., Björk, T., Eriksson, J., & Yilmaz, B. (2020). Resultatet av distansstudier. En sammanställning av enkätundersökningen #tycktill (pdf). Karlstad studentkår.