Kan inte viktiga läraktiviteter göras obligatoriska får man göra dem angelägna. Det ska te sig riskfyllt att inte delta i undervisningen. Här är ett exempel på hur man kan göra detta.
Ibland kan man inte göra ett moment i kursen obligatoriskt genom att det uppenbart är av ”sådan karaktär att studenterna aktivt måste delta för att tillgodogöra sig momentet”. Trots att det är en viktig lärandeaktivitet i kursupplägget. (Se Kapitel 6, §3 Regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karlstads universitet (sökväg nedan) och Obligatoriska undervisningsmoment: När får vi ha det?)
Då får man i stället försöka att designa undervisningsformer och examinerande moment på ett sådant sätt att det blir tydligt för studenten att det är att ta en risk om man inte deltar i undervisningsmomenten. Här är ett illustrerande sådant exempel på hur det gjorts i en kurs i projektledning:
En central del av undervisningen i kursen det handlar om utgörs av ett grupparbete med ett case där grupperna stegvis utvecklar ett förslag om hur ett ”nästan verkligt” problem ska lösas med hjälp av modeller och teori från kursen. Grupparbetet sker i flera etapper med kortfattad läraråterkoppling på delrapporter/-lösningar. Mot slutet av kursen ger grupperna kamratåterkoppling på varandras lösningar, med fokus på positiv återkoppling (”Vad är styrkan i den andra gruppens lösning?”). Då lär de sig genom att se alternativa sätt att lösa motsvarande problem som de själva arbetat med och de får utomståendes reaktioner på sin egen lösning. De får nya perspektiv på de problem som de arbetat med. Proceduren för kamratåterkopplingen är utformad så att den förutsätter att studenterna agerar utifrån en grupp som gjort en egen grupplösning. Studenter som väljer att inte delta i grupparbetet lämnas alltså utanför denna del. Examinationen är däremot individuell och skriftlig och består i att göra en analys av ett givet lösningsförslag på ett liknande case som grupperna arbetat med. Kursupplägget är alltså utformat för att göra det riskabelt, om än inte omöjligt, för enskilda studenter att välja att arbeta helt på egen hand och välja att inte delta i de grupprelaterade momenten.
Ett sådant här kursupplägg bygger på att grupparbetsuppgifterna ses som ett enda sammanhängande moment som man antingen deltar i eller väljer att stå utanför. Även om grupparbetet alltså inte är obligatoriskt, så påverkar upplägget enskilda studenter att ändå välja att delta för att inte riskera att missa chansen att ”snappa upp” viktiga lärdomar under arbetet och återkopplingen. Deltagande är tydligt förberedande för examinationen.
/Tomas Jansson, UPE
Referenser
Dokumenthörnan > Universitetsgemensamma styrdokument – internt regelverk > Utbildning på grundnivå och avancerad nivå > Regler > Regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karlstads universitet, reviderad 2019-07-08