Hur utnyttjar du att ni befinner er i ett fysiskt rum med väggar, djup och bredd och en scen? Filmen ger tips om hur du anpassar ditt kroppsspråk till lokalen och gruppen, hur du skapar rumsliga ”bilder” i själva lokalen som hjälper studenterna att minnas, hur du går till väga för att få med dig studenterna i övningar där de ska lämna sin stol, hur du styr deras uppmärksamhet mot det viktiga.
”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret. |
Den här filmen innehåller följande:
- Kroppsspråk: Stora gester. Små gester. Sitta ner
Hur agerar du framför studenterna? Det som funkar i det lilla rummet funkar inte alls framför en stor grupp. - Använd scenen
Scenen är mer än något att trampa runt på. Använd den för att skapa minnesbilder! - Du är spegelvänd
Använd dina händer så att vänster och höger stämmer för studenterna. Då ”ser” de det du tecknar! - Skapa bilder i rummet
Använd scenens bredd för att skapa bildminnen av förlopp och skalor - Fyrfältare i rummet
Lektionssalar är fyrkantiga. Utnyttja djup och bredd! - Rösta i rummet
Låt studenterna röra sig i diagrammen! - Ett steg i taget
Använd små, små steg för att locka studenterna att delta i övningar där de behöver lämna stolen - Styr uppmärksamheten med kroppen
När du är i centrum kollar studenterna vad du tittar på. Styr deras uppmärksamhet medvetet - Betrakta bild tillsammans
Gå över till studenternas sida. Låt bildens budskap sjunka in.
Tomas Jansson. 13 min.