Hur använder du grupparbete i just din kurs?

Vad är meningen med grupparbetet i din kurs? Mikrogrupp, tvärgrupp, sidouppgift eller kursprogression?

Det går att se minst tre-fyra olika sätt att använda grupparbete i en kurs. Vad behöver du i just din kurs?

Mikrogrupper

Grupperna bildas temporärt för att bearbeta något ”här och nu”, t.ex. under ett längre lektionspass där nytt material presenteras. Där ger gruppen en möjlighet för studenterna att direkt testa sina tankar, formulera sig, repetera, helt enkelt ta in det nya, osv.

Mikrogrupparbete är ett utmärkt inslag i många längre arbetspass (som föreläsningar) där studentgruppen är stor och utrymmet för direkt dialog med läraren inte är särskilt stort för de enskilda studenterna.

Det klassiska exemplet är förstås bikupan, där studenterna vid en föreläsning uppmanas att diskutera något i par med den som sitter närmast.

Tvärgrupper

Tvärgrupper är en variant av mikrogrupp, eftersom den ofta används genom att bildas och upplösas tillfälligt, här och nu.

Ett sådant exempel är tvärgrupper i samband med gruppredovisningar. Låt säga att grupper ska redovisa sina resultat från ett större grupparbete med ett case. I stället för att alla studenter sitter av långa pass där grupp efter grupp står upp och håller liknande presentationer, så delas studenterna in i tilfälliga tvärgrupper, där varje deltagare i tvärgruppen på något sätt presenterar sin grupps resultat för de andra.

Sidouppgift

Grupper bearbetar en uppgift vid sidan av övriga läraktiviteter, t.ex. parallellt med en föreläsningsserie. Gruppens arbete är inte synkroniserat med övriga lektioner, föreläsningar, och andra läraktiviteter i kursen. Ett exempel kan vara att gruppen arbetar med ett case eller genomför studiebesök eller tillsammans läser in fördjupningslitteratur, medan kursens innehållsmässiga progression bärs fram genom övriga schemalagda aktiviteter.

Ett annat exempel är öppna räknestugor, där studenterna kan få grupphandledning av lärare med övningsuppgifter som de bearbetar individuellt och i fasta, små arbetsgrupper.

Ett tredje exempel är “on demand”-föreläsningar, där studenterna i grupp arbetar med att “läsa in” kurslitteratur, samlar ihop frågeställningar de inte klarar av i gruppen utan vill diskutera med lärare och lämnar in dessa frågeställningar i förväg så att lärare kan ha föreläsning utifrån dessa.

Kursprogression

Gruppens uppgift är att steg för steg bearbeta en uppgift (typ case) där övriga läraktiviteter (föreläsningar, laborationspass, osv.) guidar grupperna steg för steg genom caset. Gruppuppgiften håller alltså ihop och bildar den röda tråden genom kursen.

Ett sådant exempel kan vara en uppgift där gruppen ska analysera, välja strategi och genomföra strategin utifrån realistiska fall, där grupperna får stöd med att applicera olika teoretiska modeller som introduceras under kursens gång.