Hur du pratar med dina studenter om ChatGPT: En lektionsplanering för högre utbildning

Den här lektionsplaneringen bygger på en artikel av Ben Edwards i ArtsTechnica (April 6, 2023):  “Why ChatGPT and Bing Chat are so good at making things up”.

I sin artikel förklarar Edwards med ett tydligt språk, med massor av detaljer och exempel, hur och varför stora språkmodeller (LLM:er) som ChatGPT skapar innehåll. När jag läser den här artikeln tänker jag att den skulle kunna vara ett riktigt bra sätt att ha proaktiva och generativa samtal med studenter om hur artificiell intelligens påverkar undervisning, lärande, bedömning och akademisk integritet. Här är en snabb lektionsplan om hur man kan använda denna artikel i undervisningen:

Utbildningsnivå

Gymnasium och högre utbildning.

Lektionsplanering: Att förstå ChatGPT – möjligheter och begränsningar

Lärandemål

Efter lektionen förväntas studenterna kunna:

• Förstå hur och varför AI skapar innehåll.
  • Kunna förklara begreppet “confabulation”*.
  • Diskutera implikationerna av fabricerat innehåll på den akademiska integriteten.
  • Generera idéer om hur AI-genererat innehåll kan faktagranskas för att säkerställa dess korrekthet.

*I kontexten av AI kan “confabulation” användas för att beskriva en situation där ett AI-verktyg skapar eller presenterar falskt eller förvrängt innehåll som om det var verkligt eller sant. “Confabulation” kan leda till allvarliga problem, särskilt inom områden som medicin, rättsväsende och finans där tillförlitlighet och noggrannhet är avgörande.

Lektionsförberedelse

Inför lektionsen ska studenterna läsa artikeln: “Why ChatGPT and Bing Chat are so good at making things up av Ben Edwards, publicerad i ArtsTechnica (April 6, 2023)

Kom till lektionen förberedd att diskutera artikeln.

Undervisningsaktivitet

Gruppdiskussion (i storgrupp om det är en liten grupp, annars indelade i grupper för att avsluta med helgruppsdiskussion)

Möjliga diskussionsfrågor:

• Vad är dina erfarenheter av ChatGPT och andra AI skrivverktyg?
  • Vad var huvudpunkterna i den här artikeln? (Alternativ formulering: Vad var dina viktigaste lärdomar från den här artikeln?)
  • Ange några risker med att AI-verktyg fabricerar text (s.k. “confabulation”)?
  • Diskutera detta citat från artikeln: “ChatGPT, som den är utformad just nu, är inte en tillförlitlig källa till faktainformation och är därför inte pålitlig som sådan.”
  • Fabricering och förfalskning inkluderas vanligtvis i policydokument mot akademisk oegentlighet. Vad tror du att konsekvenserna kan vara för studenter och forskare när de skriver med AI-appar?
  • Vilka strategier kan vi använda för att faktagranska text genererad av AI?
  • På vilket sätt är “prompting” viktigt i arbetet med AI-skrivande? (Prompt=kommando som ges till AI-verktyget)

Tidsåtgång

Tidsåtgången för artikelläsning kommer att variera mellan studenterna. Aktivitetens längd kan anpassas för olika grupper och behov.

• Läsning av artikel: 60 minuter eller mindre
  • Undervisningsaktivitet: 45-60 minuter

Lektionsavslut

Tacka studenterna för deras engagemang i diskussionerna och för att de delat med sig av sina tankar

Förslag till fortsatta aktiviteter

• Tips för faktakontroll. Låt studenterna skapa sin egen lista med tips för att faktakontrollera AI-genererat innehåll (t.ex. i ett delat dokument eller genom att dela idéer muntligt i klassen).
  • Aktivitet för “prompt-skrivande”. Låt studenterna använda olika prompts för att generera innehåll från AI-verktyg. Be dem dokumentera varje prompt och skriva ner sina iakttagelser om vad som fungerade och vad som inte fungerade. Diskutera resultaten i grupp.
  • Aktivitet om akademisk integritetspolicy och diskussion. Be studenterna söka fram universitetets policy för plagiat och akademisk integritet. Jämför definitioner och kategorier för akademiska oegentligheter i policyn med begrepp som presenteras i denna artikel, såsom “confabulation”. Be studenterna komma med egna idéer om hur universitetets akademiska integritetspolicy kan upprätthållas vid användning av AI-verktyg.

Creative Commons-licens

Den här lektionsplaneringen är licensierad under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0). Licensen gäller endast lektionsplaneringen, inte artikeln av Ben Edwards.

Noteringar

Detta är en generisk (och ofullständig) lektionsplanering. Den kan (och bör förmodligen) anpassas utifrån kontext och behov.

Tack

Tack till Dr. Rahul Kumar, Brock University som har delat denna lektionsplanering.

Läs originalartikeln: How to Talk to Your Students about ChatGPT: A Lesson Plan for High School and College Students