Tips: Slarviga uppsatser med ”formella fel”

Vid examinering av uppsatser skapar det besvärande extraarbete när uppsatsen är slarvigt korrekturläst, med formella fel av olika slag. Här är ett exempel på hur man kan använda en checklista för att stötta studenternas korrekturläsning, minska extraarbetet för läraren och få bättre uppsatser.

Studenter klarar ofta inte att korrekturläsa sin uppsats på ett systematiskt sätt. Bedömande lärare som noterar sådana fel hamnar i ett arbetskrävande dilemma; Ska uppsatsen returneras, bearbetas och bedömas igen, eller ska bedömningen av sakinnehållet genomföras och en ny bedömning göras senare, då formfelen åtgärdats? I båda fallen krävs mer arbete.

Lösning

En lösning som bidrar till bättre korrekturläsning är att kräva att studenten uttryckligen intygar att korrekturläsning skett systematiskt. Intyget kan utformas så att det också ger studenten en checklista som är till nytta för att förstå vad en korrekturläsning innebär och hur den ska gå till.

Konkreta steg

Följande instruktion har används i detta syfte under flera år vid magisterprogrammet i Projektledning vid KAU. Notera att i checklistan finns också punkter med som handlar om andra formella krav än sådana som direkt syns i själva uppsatsen, så som arkivering av grundmaterial, m.m.


En checklista för ordning och reda

När slutversion av uppsatsen lämnas in för betygsbedömning ska du intyga att samtliga punkter i nedanstående lista är uppfyllda. Intygandet kan göras via epost till handledaren.

Om du är en någorlunda normal människa så räcker det inte med att du läser igenom punkterna och försöker dra dig till minnes om du hanterat det som punkten handlar om vartefter du arbetat. Det krävs att du tar en punkt i taget och går igenom uppsatsen systematiskt för att säkerställa att punkten är uppfylld. Skulle brister upptäckas i samband med betygsbedömnigen, kan uppsatsen komma att underkännas med hänvisning till den observerade bristen eller med hänvisning till att risken bedöms vara hög att flera brister finns trots att du intygat annat.

Språk och layout

  • Texten är rätt stavad och grammatiskt korrekt.
  • Förkortningar följer Svenska språknämndens rekommendationer i Svenska skrivregler eller motsvarande rekommendationer för amerikansk/brittisk engelsk text.
  • Alla figurer, tabeller och bilagor är systematiskt och konsekvent numrerade.
  • Det finns hänvisningar till samtliga figurer, tabeller och bilagor i den löpande texten.
  • Alla rubriker är konsekvent formaterade.
  • Innehållsförteckningar är kompletta och stämmer med innehållet i rubrikerna.
  • Uppsatsen är formaterad enligt de mallar för layout som anvisats av universitetet.

Systematiska källhänvisningar

  • Alla refererade källor återfinns i litteraturlistan och alla källor i litteraturlistan är refererade i texten.
  • Referenser och referenslista är utformade enligt anvisat referenshanterings¬system.

Plagiering, upphovsrätt

  • Ingen del av texten (bilder, foton, teckningar, o.l.) är hämtad från annan källa utan att källan är tydligt angiven. Detta gäller även där min text är en bearbetning av text eller annat innehåll med annan upphovsman än mig.
  • För sådant material (t.ex. bilder, foton, teckningar) som skyddas av annans upphovsrätt och som förekommer i min text har jag dokumenterade medgivanden från den som äger upphovsrätten.
  • Källan är tydligt angiven för alla rön, idéer, slutledningar, teorier, citat och liknande som presenteras och som har andra upphovsmän/-kvinnor än mig själv.
  • Alla källhänvisningar har gjorts tillräckligt tydligt (t.ex. till kapitel, sida, osv.) för att det ska vara möjligt för läsare att söka upp källan med rimlig ansträngning.

Arbetsmaterial

  • Arbetsmaterial i form av anteckningar, ljud- och bildupptagningar, transkriptioner av intervjuer, överenskommelser med respondenter och andra deltagande parter finns systematiskt arkiverade så att de på begäran går att ta del av och kan förstås av andra forskare.
  • Samtliga deltagande individer i studien har informerats om villkoren för sitt deltagande och uttryckligen givit sitt godkännande. Dokumentation som visar detta finns systematiskt arkiverad.

Konsekvens

Erfarenheterna är att studenterna får stöd som leder till färre formfel.

Upptäcks ändå formfel vid bedömningen av uppsatsen, har vi skickat återkoppling med standardiserad lydelse liknande den nedan till studenten. När uppsatsen lämnats in på nytt har det visat sig att antalet förändringar (Via kontroll med “Jämför dokument” i Word) ofta varit flera hundra. Studenterna har systematiskt gått igenom och bland annat förbättrat språk avsevärt! Det har också spridits mellan studenterna vad slarv leder till, vilket allmänt fått positiv effekt.

Svarsmail från bedömande lärare till student efter upptäckt av formfel trots intyg:

Vid bedömning av din uppsats har jag upptäckt att på minst ett ställe uppfyller du inte en av punkterna i Checklistan ordning och reda. Det gör mig osäker på om du verkligen tagit en punkt i taget, gått systematiskt igenom hela uppsatsen för att pricka av att det inte finns skräp kvar, eller om du gjort antaganden om att du varit så noga under arbetet att du kunde svara ja på flera frågor i taget. Någon korrekturläsning har jag dock inte gjort och avser heller inte att göra. Men du behöver gå igenom listan en gång till, en punkt i taget, för det punkten handlar om systematiskt söka igenom uppsatsen för att försäkra dig om att du kan svara ja på det punkten avser. Det här är på allvar och jag tror inte för ett ögonblick att du tänkt annorlunda. Men jag tror heller inte att du gjort din egen granskning tillräckligt väl och du måste övertyga om att så är fallet för att din uppsats ska kunna bli godkänd för publicering.

Gå igenom listan och uppsatsen igen och korrigera kvarstående brister (det är minst en). Maila sedan en ny version till mig tillsammans med en ny försäkran om att du kan svara ja på samtliga punkter i checklistan. För att göra livet mer spännande och dig på tå, så överlåter jag åt dig att hitta den brist jag råkat se. 🙂 “

Skrivet av:

Tomas Jansson (UPE, Projektledning)