Stödmatriser är ett verktyg som dels hjälper studenter att hålla reda på sin progress i moment som innehåller övnings- eller träningsuppgifter och som också hjälper läraren att identifiera uppgifter som vållar svårigheter i studentgruppen. På det sättet kan läraren anpassa undervisningen så att fokus hamnar där det gör mest nytta.
Verktyget Stödmatriser har utvecklats (vid ämnet matematik vid KAU) för kurser där studenterna behöver göra många övningsuppgifter för att tillgodogöra sig kursstoffet. Syftet med verktyget är att ge båda studenter och lärare en tydlig bild av studenternas framsteg i arbetet med övningar.
Studenterna rapporterar sin progression genom att markera om de klarat av uppgiften själv (grönt), klarat av uppgiften med hjälp från lärare, kompisar, Internet (gult), klarat inte av den (rött). En gång i veckan genererar systemet en rapport på gruppnivå, som lärare och övningsledare använder för att formativt anpassa undervisningen. Självvärderingarna är anonyma, men studenterna uppmanas att dela sina värderingar med läraren. Särskilt viktigt är det om det går mycket bra, (Då ges studenten nya utmaningar) eller om det går mycket dåligt (Då mer stöd kan ges).
Två presentationer om stödmatriser hölls vid UPEs konferens Från campus till online 2020
Stödmatriser som feedbackverktyg för både studenter och lärare
(Fokus på hur verktyget påverkar undervisningen)
Presentatörer: Mirela Vinerean Bernhoff, Lena Nässla (23 min.) (Svenskt och engelskt tal)
Verktyget stödmatriser
(Fokus på själva verktyget)
Presentatörer: Lena Nässla (24 min.) (Svenskt tal)
Referenser
Vinerean, M., Nässla, L., & Liljekvist, Y. (2021). Self-evaluation in mathematics education for engineering students – a digital tool supporting both students and teachers. I N. Jakobsson & C. Vikström (Red.), Bidrag från universitetspedagogisk konferens 2020 (pdf) (s. 113–130). Universitetspedagogiska enheten Karlstads universitet.