Tre-stegs-strategi för att läsa forskningsartiklar

För den ovana studenten är det lätt att drunkna i detaljer när man försöker ta del av vetenskaplig text som forskningsartiklar. Det slutar i förvirring. Studenten behöver en tydlig strategi att håll sig till. Kershav beskriver här en användbar sådan med tre steg för att hålla läsarens huvud tryggt över vattenytan.

Metoden finns beskriven i den tvåsidiga artikeln How to read a paper (Se referens nedan). Den här modellen kan vara användbar som praktisk utgångspunkt när man undervisar studenter om lässtrategi.

I korthet är stegen ungefär följande:

1. Skumma.
    Läs abstract, rubriker och introduktion, men hoppa resten fram till slutsatserna. Läs dem. Ägna några minuter åt detta. Är artikeln relevant för mig? Fortsätt då till steg 2.
  2. Fler detaljer.
    Särskilt figurer, diagram, illustrationer. Gör noteringar för intressanta referenser. Låt detta ta högst en timme. Om artikeln visar sig vara användbar för dig, så fortsätt till steg 3.
  3. Ställ dig i författarnas skor.
    Följ författarnas egna resonemang i detalj. Utgå från deras egna antaganden och följ med i hur de argumenterar. Håller det? Finns det luckor eller svaga områden?

Referens

Keshav, S. (2007). How to read a paper. Computer Communication Review, 37, 83–84.