Tips: Variera kontext i frågan. Ett exempel.

Hur konstruerar man tentafrågor som kan varieras för att försvåra plagiering, men ändå testar studenter på likvärdigt sätt? Ett exempel.

Samanhang

Lösning

Ett exempel på tentafråga som kräver att studenten visar att kunskaparna kan sättas in i ett sammanhang:

”Du jobbar som politisk sekreterare åt ett av kommunalråden, Conny, i staden där du bor. Conny är ny i politiken och representerar ett av de nyare politiska partierna. Conny har egentligen aldrig brytt sig om något annat än partiets hjärtefråga, och egentligen enda fråga som förenar partiets medlemmar och väljare, men har insett att han som kommunalråd förväntas sätta sig in i och ha en åsikt om många olika saker. Innan Conny kastades in i turbulensen som kommunalråd jobbade han i en spikfabrik, och handen på hjärtat så är han kanske inte den skarpaste kniven i lådan. Stressad kommer Conny in till dig så fort du kommit till kontoret vid 8.15.

-Sjutton också, jag hade glömt att jag ska på ett möte om stadens kollektivtrafik efter lunch, säger han. Du har ju pluggat lite nationalekonomi. Jag förstår inget av detta, du måste hjälpa mig. Innan du hinner svara fortsätter han.

-De andra kommunalråden pratar om att vi ska sänka priserna på bussbiljetter. Jag skiter ju egentligen i vilket men det är viktigt att de inte märker att jag inte hänger med på vad de pratar om. Jag går på lunch 12.15, du måste skriva en kort rapport om detta, jag får läsa den på lunchen. Vad finns det egentligen för argument att sänka priserna? Vad finns det för argument för att subventionera kollektivtrafiken? Och ska jag vara för eller mot en sänkning av biljettpriserna? Då kommer väl folk att åka mer buss? Är det inte bättre att de tar bilen? Och är det inte dåligt att behöva höja skatten? Vilka vinner och vilka förlorar på sänkta biljettpriser? Jag vill att du vänder och vrider på detta och ger mig argument för och mot. De snackade om en massa saker som jag inte fattade nu på morgonkaffet, jag skrev ned en del av det de nämnde och det är viktigt att du förklarar detta och vad det har med kollektivtrafik att göra för mig.

Conny sticker till dig en kladdig servett med ett virrvarr av ord och meningar (efterfrågan, priselasticitet, prediktioner från konsumtionsteori, beteendeekonomi, marginalkostnader, externaliteter, dödviktsförlust) nedkladdade på den. Han stoppar in en prilla under läppen och torkar av sig på jeansen innan han försvinner ut ur ditt kontor.

Din uppgift är alltså att skriva en välstrukturerad och tydlig rapport som hjälper Conny att inte framstå som lika dum som han är under mötet. Hjälp honom svara på frågorna och se till att diskutera begreppen på den kladdiga servetten.”

Konsekvens

Bakgrunden (att det handlar om kollektivtrafik) kan förändras utan att uppgiften i sig (Det som beskrivs i sista textstycket) förändras. På detta sätt kan tentauppgiften ges i flera versioner, t.ex. till olika studentgrupper eller vid ordinarie respektive omtenta.

Niklas Jakobsson, Nationalekonomi