Det blir stor skillnad mellan hur uppgifter kan utformas beroende av om det gäller att examinera faktakunskaper, tillämpning av väldefinierade metoder eller självständig, öppen problemlösning. Och man kan ofta inte utforma uppgifter på samma sätt när man examinerar på campus som vid en hemtenta.
Man kan dela in det som ska testas i tre grova grupper:
- Faktakunskaper. T.ex. grundläggande terminologi och enkla formler.
- Tillämpning av väldefinierade metoder. T.ex. matematiska beräkningstekniker, formler, osv. med algoritmiska lösningar (dvs. entydigt rätt eller fel).
- Självständig problemlösning. T.ex. att tillämpa teori och modeller på öppna problem.
Vilka slags kunskaper eller färdigheter som en examination ska testa definieras av kursplanen genom de aktiva verb som används i lärandemålen.
Berättelse: Från tentamen i skrivsal till digital "open book" examination
Berättelsen om en akut omläggning av salstenta till hemtenta i Kemi vid pandemin våren 2020. Video, 22 min.
Berättelse: Omvandla salstenta till online med Quiz
Med Canvas Quiz-funktion har tidigare salstentaform ersatts av multiple-choice och essäfrågor. Det handlar om examination i stora studentgrupper. Erfarenheter, utmaningar och lärdomar från ett projekt vid ämnet Företagsekonomi.
Berättelse: Planerade on-campus-kurser off-campus
Berättelsen om utmaningar och lösningar vid en akut omläggning av en on-campuskurs i Informatik till off-campus vid pandemin våren 2020. Video 28 min.
Examinera faktakunskaper med Canvas Quiz
Test av faktakunskaper, som grundläggande terminologi och enkla formler. Quiz är mycket mer än du tror.
Examinera metodtillämpning
Examinera förmåga att tillämpa väldefinierade metoder, som matematiska beräkningstekniker, formler, osv. med algoritmiska lösningar (dvs. entydigt rätt eller fel).
Examinera självständig problemlösning
Här handlar det om att testa förmåga att tillämpa teori, modeller och metoder i ”verkliga” situationer.
Konstruktiv länkning som arbetsmetod
Konstruktiv länkning (Constructive Alignment, CA) är en modell för design av utbildningar inom högre utbildning. Så här arbetar man praktiskt med den.
Skriva bra flervalsfrågor
Använder man flervalsfrågor i examinationen är tricket att konstruera entydiga frågor och entydiga svar. Center for Teaching vid Vanderbilt university har en utmärkt praktisk och kortfattad manual för hur man gör detta.
Tips: Muntlig tenta på distans
Översikt över för- och nackdelar med muntliga tentamen på distans. Och strategier för bra frågor.
Tips: Studenterna skapar Quiz-frågor
Examinationsupplägg där studenterna i en kurs skapar quiz-frågor som samlas i en frågebank som används vid examinationen.
Tips: Tentafrågor som utgår från korta fallbeskrivningar
Behovet här är att genom ändrade examinationsuppgifter påverka mot studiestrategier som innebär mer djupinlärning. Dessutom kan systematiskt konstruerade fallbeskrivningar användas för att producera ett ganska stort, likvärdigt, material med examinationsfrågor.
Tips: Textens omfattning i hemtenta
Bedömningen av om en student nått examinationskraven i en tenta av essätyp avser normalt lösningens kvalitativa värde, inte kvantiteten. Av bedömningsekonomiska skäl sätter vi ändå ofta en övre gräns (och ibland lägsta gräns) i antal ord/antal sidor för lösningen. Fokus flyttas från kvalitet i riktning mot volym.
Tips: Tre strategier för bra hemtentafrågor
Flera strategier för att göra hemtentafrågor: Sätta frågor i ett sammanhang, göra dem individrelaterade, eller mer komlexa.
Tips: Variera kontext i frågan. Ett exempel.
Hur konstruerar man tentafrågor som kan varieras för att försvåra plagiering, men ändå testar studenter på likvärdigt sätt? Ett exempel.
Tips: Varierade frågor genom slumpade värden
KTHs enhet för utbildningsstöd beskriver ett smart examinationsupplägg avseende räknefärdighet. Det bygger på systematiska slumpade variationer av räkneuppgifterna, där flera parametrar förändras parallellt.