För den ovana studenten är det lätt att drunkna i detaljer när man försöker ta del av vetenskaplig text som forskningsartiklar. Det slutar i förvirring. Studenten behöver en tydlig strategi att håll sig till. Kershav beskriver här en användbar sådan med tre steg för att hålla läsarens huvud tryggt över vattenytan.
Metoden finns beskriven i den tvåsidiga artikeln How to read a paper (Se referens nedan). Den här modellen kan vara användbar som praktisk utgångspunkt när man undervisar studenter om lässtrategi.
I korthet är stegen ungefär följande:
- Skumma.
Läs abstract, rubriker och introduktion, men hoppa resten fram till slutsatserna. Läs dem. Ägna några minuter åt detta. Är artikeln relevant för mig? Fortsätt då till steg 2. - Fler detaljer.
Särskilt figurer, diagram, illustrationer. Gör noteringar för intressanta referenser. Låt detta ta högst en timme. Om artikeln visar sig vara användbar för dig, så fortsätt till steg 3. - Ställ dig i författarnas skor.
Följ författarnas egna resonemang i detalj. Utgå från deras egna antaganden och följ med i hur de argumenterar. Håller det? Finns det luckor eller svaga områden?
Referens
Keshav, S. (2007). How to read a paper. Computer Communication Review, 37, 83–84.