Den här filmen handlar om bilder i lektionssalen (särskilt bilder med text och figurer). Vad ska bilderna vara till, egentligen? Och du får ett par tricks om hur man pekar på och pratar om en bild som finns på skrivtavlan eller projektionsduken. Sist ett tricks om hur man bygger upp bilder som behöver vara komplicerade, med många komponenter. Hur undviker man förvirring och blockering?
”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret. |
Den här filmen innehåller följande:
- Bilder = orienteringshjälp
Om syftet med att visa bilder med text och figurer under ett lektionspass (Som t.ex. Powerpoint-bilder). - Samma ord som bildens
Om bilden ska stödja det som sägs måste det som sägs och det man ser hänga ihop - Peka lugnt
Skillnaden mellan att peka medvetet och jaga flugor med laser eller händer - Svåra bilder: Steg för steg
En praktisk teknik för att bygga upp komplicerade presentationsbilder i steg så att studenterna hänger med.
Tomas Jansson. 10 min.