Lärartricks i klassrummet: Avsluta

”Det var jättevärdefullt!” eller ”Vad hände, egentligen?” Avslutningen av ett lektionspass är viktigt för helhetsintrycket, som sedan påverkar om och hur studenterna återvänder i tanken till det som passet handlat om. Hur gör man ett riktigt bra slut som sätter tonen för vad som händer efteråt? I den här filmen får du förslag, råd och en praktisk aktivitet.

”Lärartricks i klassrummet” är en samling korta filmer med praktiska ”tricks” för att hantera klassrumssituationer skickligt. Hitta alla via länken uppe till höger i fönstret.

Den här filmen innehåller följande:

1. Sluta i tid
    Planera så att du hinner avsluta i tid!
  2. Positiv upplevelse sist
    Det första och sista i en upplevelse sätter tonen för värdet av den. Här får du en praktisk teknik för att göra avslutningen positiv.
  3. Avsluta med summering
    En summering på några sekunder räcker för att skapa ett tydligt slut och bidra till att studenterna lämnar rummet med intrycket att ni hann mycket
  4. Stanna kvar
    Lärarens attityd inverkar massor på helhetsintrycket. Att markera din vilja att hjälpa gör dig till studentens medspelare. Det blir deras sista intryck från lektonspasset.

Tomas Jansson. 10 min.