Planera ett intro-pass online

Hur lägger man upp en riktigt bra kursintroduktion som ska genomföras online? Vilka moment ska den innehålla? I vilken ordning? Hur håller vi intresset uppe? Hur gör man ett bra körschema, ett som man till och med kan samarbeta kring? Här är ett kommenterat exempel.

Vad vill vi åstadkomma?

Syfte med intron är att studenterna:

  1. Har överblick över vad som väntar och hur kurserna kommer att fungera
  2. Upplever att programmet/första kursen/kursledarna är välorganiserade
  3. Har samtalat med flera andra studenter (Upplägget skapar direkt kontakt med cirka 10 andra individer!)
  4. Har en tydlig bild av sina nästa steg (för första dagarna)

Hur ser planen för passet ut?

Här får du en stiliserad plan för ett upplägg i Zoom för intro av ett helt utbildningsprogram. Exemplet tar cirka 2 tim 20 min att genomföra. I exemplet behandlas både utbildningsprogrammet och dess första kurs. Modifierar man det för att gälla en enstaka kurs blir det alltså kortare. Det kan givetvis modifieras för att passa olika målgrupper, sammanhang och tidslängd.

Det är avsiktligt gjort för att inte vara låst till viss gruppstorlek, utan bör kunna appliceras på relativt stora studentgrupper.

Poängerna med exemplet är flera:

  • Visa ett exempel på hur man kan beskriva ett körschema för ett arbetspass
  • Visa hur ett sådant pass kan innehålla aktiverande moment, även om gruppen är stor och ovan vid att arbeta tillsammans
  • Visa exempel på hur detta kan göras online
  • Visa hur man kan utnyttja formen för att skapa positiva förväntningar och vänja studenterna vid att vara aktiva, interagera med varandra och etablera öppna relationer med lärarna
  • Visa exempel på hur man kan tänka om syfte och anpassningar utifrån exemplet

Nedan ser du ett sammandrag av körschemat i exemplet, med sju steg genom passet och korta stödanteckningar som markerar syfte och form.

I word-dokumentet som du kan ladda ner (Se längst ner) hittar du schemat med hålltider, mer detaljerade instruktioner och med kommentarer till varje programpunkt. Kommentarerna gäller t.ex. vilket slags material som behöver förberedas, exempel på hur man kan säga när man initierar, instruerar eller avslutar och följer upp en gruppaktivitet, och hur man kan anpassa programmet. Använd gärna Word-dokumentet, t.ex. upplägget med körschema i tabellform, som mall att anpassa för ditt eget arbetspass.

Här nedan finns arbetspasset beskrivet steg för steg med korta notiser om vad de innehåller. Kommentarer till varje punkt hittar du i Word-dokumentet längst ner på den här sidan.

Från aktörerna till arbetsuppgiften, från abstrakt och avlägset till konkret och nära

Den röda tråden är att börja med aktörerna (Vilka studenterna är och sedan lärarna), därefter den gemensamma arbetsuppgiften.

Vad gäller arbetsuppgiften att gå från det stora mot det lilla, nära, konkreta. Att börja med programmets och kursens “stora” mål och grova innehåll och därefter konkretisera hur arbetet kommer att gå till för att nå dit. Och så slutligen, när studenterna har fått en överblick för vad som väntar, fokusera på de första konkreta arbetsuppgifterna (Vad börjar vi med?).

Hjälp med att skapa en social studiemiljö

I början av ett program eller kurs är gruppen ny och deltagarna osäkra inför vad det sociala spelet kommer att innebära. Varje student behöver hjälp för att bryta igenom och få kontakt med andra studenter.

Upplägget arbetar med det genom att börja kravlöst och i mindre konstellationer och därefter större och större: Först parvis, sedan trios, fyr-grupper och slutligen 4-6 i varje grupp. Då ökar vi den sociala risken en bit i taget, vilket ökar sannolikheten att fler av de tillbakadragna ändå kommer att våga delta aktivt.

Genomgående bildar vi nya grupper genom slumpvis indelning. På det sättet ökar sannlikheten att de flesta studenter kommer att ha pratat ansikte mot ansikte med ganska många av de andra. Det här är ett viktigt steg för att de ska börja bygga upp en social studiemiljö.

De första gruppövningarna (parvis) handlar om ytliga, ofarliga, kravlösa saker (Vem är du? Vem är jag?) och steg för steg flyttas fokus mer och mer till det kommande arbetet (Där risken är större att man upplever sig okunnig och kan göra bort sig).

Resurs

I dokumentet visas först en översiktstabell med programmets kronologi (hur lång tid momentet tar, antal minuter från start), programpunkterna (7 st., fet stil), varje programpunkt i notisform och vilken typ av material som behöver förberedas. Efter översiktstabellen kommenteras varje moment mer i detalj. Syftet, vad läraren gör, vilket material som behövs, osv.

Sist beskrivs hur den sista aktivteten i passet kan användas för att skapa studentarbetsgrupper för det fortsatta arbetet i kursen.