Vad blir speciellt när du möter studenten online och inte på campus? En distanskurs där studenterna aldrig besöker campus, en campuskurs där du använder digitala verktyg (Som Canvas, m.fl.), eller en blandning med studenter ibland på campus och ibland på distans? Det handlar givetvis en del om teknik, men mest om välplanerad didaktik.
"Black Wall" i Zoom: Studenter utan kamera
Det är vanligt att studenter stänger av sin kamera under föreläsningar som sker i distansform. Läraren håller sin lektion framför en skärm fylld av små svarta ”frimärken” med (i bästa fall) namn under: En Black Wall. Men varför vill studenterna inte ha kameran på? Hur får man dem att ändra på det? Studenter stänger av […]
Är du blended eller bara flippad? Synkron eller asynkron?
Blended learning, flipped classroom, synkron eller asynkron undervisningskommunikation. Vad betyder begreppen?
Berättelse: Följ en distansstudent
Projektet Följ en distansstudent följde under pandemi-vårterminen 2020 studenter som läste utbildningar på distans och kartlade deras upplevelser och behov. Målet var att under höstterminen 2020 kunna utveckla pedagogik och tekniska pedagogiska hjälpmedel inom distansundervisningen. Studenternas upplevelser handlade om ensamhet, svajande teknik och själva distansformen. (Video, 45 min.)En enkätundersökning av Karlstads studentkår om studentupplevelser under pandemin redovisas […]
Berättelse: Från tentamen i skrivsal till digital "open book" examination
Berättelsen om en akut omläggning av salstenta till hemtenta i Kemi vid pandemin våren 2020. Video, 22 min.
Berättelse: Multimodal loggbok vid VFU för bättre kontakt lärare-student
I yrkeslärarutbildningen har studenter vid sin VFU fört en multimodal digital loggbok kring några på förhand bestämda uppdrag som hänger samman med kursmålen. Uppdragen handlade om tankekartor, bedömningsmatris och trepartssamtal, dvs. tre olika former för reflektion.
Berättelse: Omvandla salstenta till online med Quiz
Med Canvas Quiz-funktion har tidigare salstentaform ersatts av multiple-choice och essäfrågor. Det handlar om examination i stora studentgrupper. Erfarenheter, utmaningar och lärdomar från ett projekt vid ämnet Företagsekonomi.
Berättelse: Planerade on-campus-kurser off-campus
Berättelsen om utmaningar och lösningar vid en akut omläggning av en on-campuskurs i Informatik till off-campus vid pandemin våren 2020. Video 28 min.
Canvas mallkurs
I en kort film visar vi dig runt i en mallkurs för Canvas som utformats utifrån bra pedagogiska principer. Mallen kan du sedan “hämta hem” från Canvas Commons direkt från ditt kursskal.
Canvas: Extra tid vid examination för vissa studenter
Ett vanligt stöd för studenter med dyslexi är att få extra tid vid skriftliga examinationer. Använder du Canvas för tentan är det enkelt att anpassa tentamenstiden för enskilda studenter.
Canvas: Omtenta online
Omtenta i Canvas är smidigt. Ingen föranmälan behövs, ingen salsbokning, allt samlat på ett ställe.
Canvas: Uppsamlingstenta online
Uppsamlingstentor för t.ex. en viss kurs kan samlas i en särskild canvaskurs och användas för alla uppsamlingstentor under flera år.
Checklista för bra kurshemsida i Canvas
Det här är en checklista för dig som är kursledare/lärare i en universitetskurs med hemsida i Canvas. Den bygger på robusta principer för hur en bra studiemiljö för studenter bör se ut och gör dessutom livet lättare för dig som är lärare. Använd den för att se att du inte oavsiktligt missar något viktigt.
Effektiv studiemiljö online
Hur utformar man en kurs online i praktiken? I den här korta filmen skissar vi upp fyra principer som leder dig rätt.
Fusk: Identifiera student online
Kravet om identifiering är att studenter ska stryka sin identitet och ha moment med muntlig redovisning. Men inte vid alla examinationsmoment och inte vid alla kurser. Hur gör man?
Fusk: Övervakning via Zoom?
Det är nästan aldrig en bra lösning att simulera den kontrollerade situation som salstentamen erbjuder genom att videoövervaka studenter när de genomför hemtenta.
Fusk: Plagieringskontroll i Canvas
När studenter lämnar in skriftliga uppgifter i Canvas bör de plagieringskontrolleras. I Canvas självstudiekurs finns en instruktion för hur du kan aktivera plagieringskontroll och hur du som lärare ser och kan använda resultatet av kontrollen.
GDPR
Som lärare hanterar vi en hel del personuppgifter. Vi gör det i direkt form vad gäller studenters personuppgifter och vi har ansvar för hur studenterna hanterar personuppgifter i undervisningen, t.ex. när de skriver uppsatser och gör enkäter eller intervjuer. GDPR reglerar hur vi får göra detta.
IKT: Canvas lärplattform
Lärplattformen Canvas används som navet i (nästan) alla kurser och utbildningsprogram.
IKT: Enkäter
Verktyget Survey&Report kan användas för att skapa, samla in och bearbeta enkätdata. Både forskare, lärare och studenter kan använda det.
IKT: Lagra filer
KAU har två verktyg för att förvara filer: Dels Box för generell fillagring och dels KauPlay för att lagra videofilmer.
IKT: Spela in video
Kau har tillgång till flera alternativa verktyg för inspelning av video. Alla fungerar för att spela in direkt vid din dator.
IKT: Undertextning av video
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen) slår fast att all rörlig bild som universitetet använder i sin verksamhet ska textas. Det kan du få hjälp med.
IKT: Undervisningspass online
De viktigaste verktygen för att möta studenter ansikte mot ansikte online är Zoom, Padlet och Mentimeter.
IKT: Verktyg för examination
KAU har två verktyg för att hantera specifika examineringsrelaterade saker. Dels Ouriginal för textjämförelse (för att upptäcka plagiering) och dels Inspera för digital salstentamen. Dessutom har vi förstås Canvas och funktionaliteten med inlämningsuppgifter och Quiz.
IKT: Webb i undervisningen med Sola@Kau
På webbplatsen Sola@Kau (sola.kau.se) kan du eller dina studenter enkelt skapa och forma en helt egen webbsida, t.ex. en reflektionssida, blogg, portfolio eller liknande som passar i ditt kurssammanhang.
Kursdesign för distans: Skillnaden för läraren
Kurs på distans ställer andra krav på kursdesign än kurs i campusmiljön. I den här filmen förklarar vi vad det handlar om.
Lektion i hybridform: Studenter i rummet och online samtidigt
Att ha campusundervisning där några av studenterna deltar hemifrån – hybridlösning – är mycket utmanande och svårt att göra riktigt bra. Men när det inte går att undvika, så får du här några råd om vad du bör tänka på.
PCK och TPACK: Vad är det?
PCK och TPACK är koncept för att beskriva lärares yrkeskompetens. Först PCK om kombinationen av ämneskompetens och didaktisk kompetens. Och sedan TPACK för PCK kompletterad med IKT-kompetens.
Planera ett intro-pass online
Hur lägger man upp en riktigt bra kursintroduktion som ska genomföras online? Vilka moment ska den innehålla? I vilken ordning? Hur håller vi intresset uppe? Hur gör man ett bra körschema, ett som man till och med kan samarbeta kring? Här är ett kommenterat exempel.
Tips: Fasta Fråga-läraren-tider
Många studenter drar sig för att ställa frågor till läraren, särskilt när det är stora studentgrupper eller när undervisningen är på distans och inte minst när frågan måste ställas i skrift. Och läraren kan å sin sida uppleva att det kommer för många frågor om samma sak, trots att det är en minoritet av studenterna […]
Tips: Hur man spelar in i Zoom
På mindre än 5 minuter visar Åsa Kronkvist vid Högskolan Kristianstad hur man spelar in i Zoom.
Tips: Leka läkarmottagning - Identitetskontroll i Zoom
Hur kontrollerar vi identiteten hos studenter när examinationen är på distans? Och hur gör man för att det ska gå snabbt att göra det?
Tips: Muntlig tenta på distans
Översikt över för- och nackdelar med muntliga tentamen på distans. Och strategier för bra frågor.
Tips: När studenter inte pluggar förrän vid hemtentan
Vid hemtenta ges studenterna ibland relativt lång tid för att genomföra den, t.ex. flera dagar. Vissa studenter chansar på att man kan klara tentauppgifterna genom att slå upp i litteraturen och läsa det som behövs för att klara de direkta tentafrågorna.
Tips: Ordning och reda på material i Canvas
Här är några konkreta, praktiska råd om hur du använder funktionerna i Canvas för att sprida instruktioner och annat material på ett strukturerat sätt. Du spar tid, gör det lättare att använda tidigare material vid nästa kurstillfälle, gör det lättare att samarbeta med kollegor. Och framför allt: Du gör livet lättare för studenterna!
Tips: Spela in dig själv
Att spela in en föreläsningsfilm är inte samma sak som att föreläsa i en fysiskt lärosal på campus. Och nu talar vi inte om det tekniska, med kamera, mikrofon, hantering av videofiler, osv., utan om hur du behöver agera som lärare. Här är sju handfasta råd.
Tips: Stödmatriser för att identifiera var studenter behöver hjälp
Stödmatriser är ett verktyg som dels hjälper studenter att hålla reda på sin progress i moment som innehåller övnings- eller träningsuppgifter och som också hjälper läraren att identifiera uppgifter som vållar svårigheter i studentgruppen. På det sättet kan läraren anpassa undervisningen så att fokus hamnar där det gör mest nytta.
Tips: Struktur i kursen med Canvas 'Planera mera'
Med canvasverktyget Planera mera kan du hjälpa studenterna att skapa struktur i studiearbetet och i sin planering. Dessutom hjälper verktyget dig att bedöma arbetsbelastningen med ditt kursupplägg. Har du gjort ett rimligt upplägg?
Tips: Studenterna skapar Quiz-frågor
Examinationsupplägg där studenterna i en kurs skapar quiz-frågor som samlas i en frågebank som används vid examinationen.
Tips: Testa färdigheter online på nya sätt
Tre förslag på alternativa sätt att examinera kursmål av färdighetstyp.
Tips: Textens omfattning i hemtenta
Bedömningen av om en student nått examinationskraven i en tenta av essätyp avser normalt lösningens kvalitativa värde, inte kvantiteten. Av bedömningsekonomiska skäl sätter vi ändå ofta en övre gräns (och ibland lägsta gräns) i antal ord/antal sidor för lösningen. Fokus flyttas från kvalitet i riktning mot volym.
Tips: Tre strategier för bra hemtentafrågor
Flera strategier för att göra hemtentafrågor: Sätta frågor i ett sammanhang, göra dem individrelaterade, eller mer komlexa.
Tips: Tvådelad tenta för studenter med förlängd skrivtid
Motverka fusk vid hemtenta, där snabba studenter hjälper studenter med förlängd skrivtid.